Friday, July 8, 2011

JALAN2 CARI PASAL DI SARAWAK..!

          Lupa mauu update belog lagi! Adoiii! Da 2minggu kat KL, bawu teringat nak update lahh! he3. Well, post kali ni aku nak cerita pasai alkisah aku di Sarawak bawu2 nih. Aku dok sana da bukan melancong da. Mungkin aku boley jadi penduduk tetap di sana bila aku dengan rela hatinya dok sana around 3minggu camtuh! Mampu xxx?? JESH n TINOT pun xmmpu okeng! he3..

         Aku stay ngan kak long aku bagi mjimatkan kos (kak long keje sane btw). Kedatangan aku kali ni ke Sarawak ditanggung sepenuhnya oleh my Along juga! Ini kali kedatangan kali kedua aku sebenarnya ke sini. Dan kunjungan kali ni, aku dibawa lagi banyak tempat tak hengat dunia! Tapi apakan daya, dok negeri owang kali nih membuatkan aku demam kesan akibat kerinduan terhadap family yang tidak dapat dibendung lagi. Pergh! ayat jiwang sunggoh! hahahahaha..=)

         Ni lah gambar2 aku yang berjaya dirakamkan oleh Along & owang2 yang berkenaan. Nampak di situ luka lara dihati terubat kerana kegembiraan tahap maksima yang aku dapat! Well, thanks pada semua yang menjayakan ekspedisi aku kali ini. Credit to ousmates kakak aku yang sangat2 lah sempoi lagi kelakar.. i'll miss u lahhh! 

              Thanks a lot to Along yang telah bawa aku ke Sibu. Di masa luang yang ada, weall berdua telah fly ke Kuching,  Pasar Serikin (dekat dengan sempadan indonesia) gituh & banyak lagi tempat.

SIBU, SARAWAK 
(dapat upload sikit je pix.. hehe)

Sibu Museum. wajib datang kalu datang ke Sibu..=)


JALAN2 DI KUCHING, SARAWAK
KAMPUNG BUDAYA SARAWAK, SANTUBONG,KUCHING

Perjalanan dari hotel yang terletak di Satok ke Kampung Budaya  Sarawak memang makan masa yang lama eh! sampai aku tertitow2 da dalam keter. Btw, untuk ke sini, kami terpaksa gak menggunakan pemandu pelancongan..=)

Here we are! Kampung Budaya Sarawak memang Ohsemm!



Singgah sebentar di rumah owang bidayuh..=)


Banyak tengkorak kat situ, Pls do not touch ok! he3. 


Sempat juga aku beramah mesra nan owang2 bidayuh kat sini.. haha





Next destination, RUMAH OWANG IBAN.

PERGH! ni antara rumah besar kat sini. Sangat besauu okeng! hu3


Antara pic yang ditangkap oleh Kak Along gua..=)


Brader ni owang penan. So sporting. Siap nak ajar aku menyumpit lagi hah!


Me so excited lah nak masuk umah owang Ulu. Pergh! dowang creative gila. Jiwa seni aku menjerit-jerit sebab terlampau kagum nan kreativiti dowang nih!


Berada di tempat2 yang tinggi membuatkan aku tak berani nak toleh bawah! Gua gayat lahhhh! hu3..


W/pun panas terik, tapi aku redah je! Xkisah langsung berjemur sebab dapat cuci mata melihat indahnya alam ciptaan Tuhan..=)



Seterusnya, Rumah Melanau. Pun besau gila!


Mencari tempat2 yang tak pegi lagi. Sebentar lagi gua datang! he3.


Ni diaa.... Tu dia.. Rumah Melayu Sarawak..=)



Mampu? Dok atas pelamin cam aku? hahahhaha..=p


Beramah mesra ngan nenek nih. suara nenek ni sedapp gila ok! mendayu2..=)



Last. Rumah Owang Cina..=)


Aku pulak yang beria2 jemput owang masuk dalam nih..=p



Haaaaa.. Seronok gila aku kat sini. Sumer menda aku nak tryyyy..! he3



PERGH! penat seyh rayau2 kat sini. Boley kira 3 jam aku berjalan2 kat sini. hahahaha..


PASAR SERIKIN (Sempadan Sarawak-Indonesia)

              Terpaksa gunakan pemandu pelancong di sini. he3. PERGH! Aku dan akak aku da berabis ratusan ringgit kat sini! Paling terok kena tambah 2 beg besar n tambah kg barang-barang yang beli kat sini di airport! He3. Memang betul kata owang, kat sini memang syurga beli belah. paling aku suka sudah tentulah Kebaya-kebaya indonesia yang SUMPAH cantik buatannya! Dengan syarat, pembeli mesti bijak tawar menawar! Jeng2.. aku da tau da mana nak cari kebaya tunang or nikah aku dahhhh.. Jawapnnya, sudah tentu disini...hahahahahaha...=p

Ni gimik jeww.. Bukan beli pun! he3..=)


kat sini je aku da mengabiskan masa selama 3 4 jam..=)


Pemuzik-pemuzik jalanan indonesia ini sporting menyanyikan dan menghiburkan pengunjungg..=)


KUCHING, SARAWAK

Next destination, bandar Kuching! Wow! Wow! Masa aku kat dalam flight , aku da nampak serpihan lampu2 yang teramat cantik dan indah bandar Kuching pada waktu malam! dalam hati kagum dengan permandangan indah pada waktu malam nih..=)


Sesi melawat muzium! Tempat wajib datang xkira mana2 negeri gua pegi! he3.


Kat sini terlampau banyak muzium sampaikan aku kena buat plan yang best n tersusun gituh. haha!


Ni antara muzium yang aku paling suka g! banyak replika yang unik n cantik..=)


Akuarium ikan..=)


Hahahaha. Aku sangat2 suka & tercuit nan keletah ikan nih yang pandai lak berguwau senda ngan aku! hahahaha.. like! like! like! =)


Replika kucing di Kuching.. Semua besau2 =)


Replika yang tak asing dikalangan owang2 yang datang sini.. WAJIB DATANG.


Gua di  depan Waterfront yang kawan2 gua sebuk dok cakap & mention! he3.


Berjuta kali da aku asyik berenti utk duduk. sambil2 tuh aku sabar menunggu kedatangan my darlingsss! he3...

 Ni dia my darlingss TINOT! (my bestie/ ex ousmates kat uitm)



Cian Tinot yang tak sempat  nak breakfast semata2 nak mengejar kedatangan aku.. so, i treat u makan ea tinot..=)


Thanks Tinot coz mgabeskan mase ngan i before i berangkat pulang ke Sibu.. Ada jodoh kita jumpa & lepak same2 kat KL ehh.. JESSICA PUN!!!! =)

FLASHBACK: Teringat kat Jesh yang pernah bawak aku jalan2 kat Sarikei masa kedatangan aku ke Sarawak wut kali pertamanya..! Mase tuh tahun 2010 xsilap i.. Mishh u..=)


Hampir 3 minggu, aku pun pulang ke KL. Tapi, kali ni ditemani akak aku sebab ea apply cuti seminggu nak ikut aku alek KL! he3. Well, dalam hati aku amat2 mengagumi Sarawak. Memang situ menjanjikan kepuasan untuk percutian!  Aku terpikat nan keramahan owang2 kat sana yang selalu je bagi senyuman kat aku! LIKEx3! he3. Plus, aku yang sememangnya PENCINTA ALAM nih sangat2 suka dan terpesona nan keindahan alam semulajadi yang masih lagi terpelihara kat sana. Makanan kat sini pun sedap2 like mee kolok, laksa sarawak, ayam penyet etc. Nextime aku teringin nak pergi tempat-tempat yang berlatarkan alam semulajadi pulak! Thanks to Tinot n Kak Along yang menemani saya di sana ya..=)



(p/s:  Sarawak yang terdiri ngan banyak kaum ni memang menambat hati aku. Kaya dengan budaya dan kaya dengan alam semuladi. Aku sayau ke nuan! )




5 comments:

  1. alaaaa.. tak suka!! tanak la kawan.. huwaaaa!! ehehehe.. nice babe.. seronok benorrr nengoknya ni haa..

    ReplyDelete
  2. Lagi sonok sekiranya kengkawan 3B10 pun ade. Percutian tuh lagi kecoh n bermakna gituh! he3. Len kali kita plan cuti same2 eh kak Kiah! he3..=)

    ReplyDelete
  3. bestnyee. ;) kakak azie keje sane ke?

    ReplyDelete
  4. Syue!! lame xdengar kabar. he3. Yup2. akak azie da 2 tahun berkhidmat kat sepital Sibu..=)

    ReplyDelete
  5. nice entry..harap sudi berkunjung ke sarawak lagi..:)

    ReplyDelete